{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  regler for antal fjernlys
  • #1   5. feb 2011 Jeg havde 4 på min gamle van og kørte i gemmen syn med den ude problemer,, Lavede en kontakt der skulle slåes til før de virkede som fjernlys. Men Skal de virke som fjernlys må du have 4 stk i alt som fjernlygter mener jeg.

• #2   5. feb 2011 4 fjernlygter

• #3   5. feb 2011 Jeg mener uden at være sikker at den hedder max. 4 fjernlygter (de originale på bilen tæller med heri), og derudover må alle lygter tilsammen have et ref. tal på max. 75. (et sæt Rallye 3000, ref. 37,5, er allerede for meget) Og så vidt jeg ved hedder det også max 2 posionslys i for.

Selv kører jeg med 2 stk. rallye 1000 og 2 stk. rallye 3000 alle ref. 37,5 og med positionslys i. Men har mødt politiet mange gange og er aldrig blevet stoppet. men til syn går den ikke.

• #4   5. feb 2011 Ja 4 total

• #5   5. feb 2011 tak for svar
    jeg hade også tænkt mig at tage dem af til syn

• #6   5. feb 2011 der må sidde 6 fjernlygter i alt ifølge 2 forskellige synshaller jeg har været i kontakt med - <b>MEN</b> der må KUN være 4 der lyser samtidig!!! og der skal være extern afbryder til de efter monterede fjernlygter som skal tilkobles før de virker sammen med de originale.

du må heller ikke overstige de iflg loven fastsatte max candeles (staves) som lygterne yder tilsammen

• #7   5. feb 2011 hey Johnny G du var lige lidt hurtigere :o)

• #8   5. feb 2011 RTFM . . .

6.02.002 Fjernlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt fjernlyslygte er funktionsmærket »R«. Foran R’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.
    Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens, er ikke tilladt.

(1) Fjernlyslygte
    a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    Denne bestemmelse anses for opfyldt, såfremt lygten er anbragt foran føreren
    således, at lyset ikke generer føreren direkte eller indirekte gennem
    førerspejle og/eller køretøjets øvrige reflekterende flader.
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 100 meter foran køretøjet, og
    d) skal have en lysstyrke på mindst 10.000 cd.

(2) På køretøj med 2 eller 4 fjernlyslygter må disse kun kunne tændes samtidigt eller parvis.

(3) Ved nedblænding fra fjernlys til nærlys, skal alle fjernlyslygter slukke samtidigt.

(4) Fjernlyslygter skal være tilsluttet kontrollampe ved førerpladsen.
    Før 01.05.77: Gælder ikke.

(5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige
    225.000 cd.
    »E«- og »e«-godkendt fjernlyslygte er mærket med en referenceværdi for lysstyrken.
    Dette gælder dog ikke altid for lygter funktionsmærket »(C)R« (biluxlygter).
    Lysstyrken kan fastsættes ved at gange referenceværdien med 3.000.
    Grænsen på 225.000 cd svarer således til en samlet referenceværdi på 75. For
    lygte uden mærkning med referenceværdi (funktionsmærket »(C)R«) fastsættes
    referenceværdien til 10.
    Før 01.05.77: Gælder ikke.

• #9   5. feb 2011 Du må have 5000 fjernlys lygter på . . . . .

(2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion, farve og
    lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan
    i længderetningen og i samme højde over vejbanen. Enkelt fjernlyslygte,
    nærlyslygte og tågeforlygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i længderetninge

Det der i praksis styrer hvor mange lygter du kan have på er ledetallet . . . 75 og ikke mere

(5) Den samlede lysstyrke for fjernlyslygter, der kan lyse samtidigt, må ikke overstige 225.000 cd.
    Grænsen på 225.000 cd svarer således til en samlet referenceværdi på 75.

• #10   5. feb 2011 @Johnny G

Og det læser du hvor ?

• #11   5. feb 2011 Det regulere sig selv meget nemt - de mindste fjernlyslygter jeg har set er på 12,5 i ledetal (der findes sikkert nogle med mindre tal).

75 / 12,5 = 6 stk

• #13   5. jul 2016 smiley Og det rigtige svar er:

(2) Bil kan være forsynet med:
    a) Fire eller seks fjernlyslygter, der skal være tilsluttet således,
    at der højst kan tændes fire samtidig.

b) To tågeforlygter.
    c) En eller to baklygter
    d) En søgelygte.
    e) En eller flere arbejdslygter.

Samtidig skal reglerne ang. samlede lysmængde osv. som König i #8 og flere andre nævnt selvfølgelig også overholdes

Kommentér på:
regler for antal fjernlys

Annonce